En slags fyrverkeribod mot fyrverkeri

Vi hjelper Dyrebeskyttelsen Norge i arbeidet for et mer dyrevennlig samfunn – og kampen mot privat fyrverkeri.

Case
Sterke virkemidler måtte til i kampen om fyrverkerientusiastenes oppmerksomhet
Om prosjektet

Fyrverkeri oppleves som svært skremmende for mange dyr og fugler. Og mange mister livet i panikken som oppstår. Derfor jobber Dyrebeskyttelsen Norge med å få til et forbud mot privat fyrverkeri. Men, til tross for sterke tilleggsargumenter, som et titalls alvorlige øyeskader og brannskader for rundt 50 millioner kroner hvert år, er det lite oppmerksomhet å få.

Kompetanse
KommunikasjonUtendørsIllustrasjonKonseptutviklingStrategiDesignEmballasjedesignReklame

Det var på tide å møte fyrverkerientusiastene med nye virkemidler, og vi fant noe de vanskelig kunne ignorere:

En fyrverkeribod.

Eller, i alle fall noe som kunne se ut som en fyrverkeribod, men her fikk man ikke raketter og eksploderende batterier. Tvert i mot; her fikk man Ikke Mega Boom og Ikke Thunder Blast, godbiter til hund og katt forkledd som fyrverkeri.

Case
Godbiter til hund og katt – forkledd som fyrverkeri
Case
Case

På pakkene kunne man lese om effekten fyrverkeri har på dyr og fugler, og få muligheten til å registrere seg som giver for å støtte Dyrebeskyttelsens arbeid for et mer dyrevennlig samfunn. Det var også produsert egne stjerneskudd, “MIAAOOOUUWWW!!! WOOF! WOOF!”, for de som ønsket et stille og dyrevennlig alternativ til raketter.

Komplette kit til stand ble sendt ut til Dyrebeskyttelsens lokale avdelinger, slik at de kunne komme seg ut og møte publikum over hele landet, fra Torgalmenningen i Bergen, via Nationaltheatret i Oslo til gågata i Trondheim. Med kjente argumenter i ny innpakning.

Case
Case
Takket være Dyrebeskyttelsens mange lokale avdelinger nådde budskapet ut til både fyrverkeri- og dyrevenner over hele landet, fra Torgalmenningen i Bergen, via Nationaltheatret i Oslo til gågata i Trondheim.
Case
Plakater i 70x100 ble også lagt ut for salg i nettbutikken
Case