Grafisk profil og lanseringskampanje for Veggie de Luca
Deli de Luca
2020

Grafisk profil og lanseringskampanje for Veggie de Luca

Da Deli de Luca spurte oss om å lage en grafisk profil og materiell til åpningen av deres nye satsning «Veggie de Luca» var selvfølgelig svaret et rungende JA! Med kun to uker til åpning brettet vi opp ermene og kastet oss ut i vegetar-universet.

Deli de Luca var i sluttfasen med å lansere et nytt vegan- og vegetarkonsept som skulle åpnes på Grünerløkka i midten av november 2020. Ideen hadde ikke fått sin endelige form, og materiellet som skulle gi konseptet liv var hverken utviklet eller produsert.

Veggie de Luca skulle kun servere vegansk og vegetarisk mat og drikke, noe som ville gjøre Deli de Luca til den første kjeden i Norge med et rendyrket vegan- og vegetarkonsept.

Butikken skulle overta lokalene til Deli de Luca i Thorvald Meyers gate, som ga Veggie de Luca en super beliggenhet blant Grünerløkkas mange matopplevelser. Hovedfokuset var å kommunisere til Oslos veganere og vegetarianere, men vi ville også tiltrekke kunder utenfor segmentet. Vi ville appellere til målgrupper som har et ønske om å spise grønnere, men som ikke vil gå på akkord med utvalg eller smak.

Løsningen ble et konsept som tok hele lokalet i bruk som kommunikasjonsflate. Vi designet en spennende meny som formidlet eksotiske smaker og en ny opplevelse. Vi utviklet også et nytt designkonsept, produserte alle nye kommunikasjonsflater, stylet lokalet og sørget for at det var klart for åpningstidspunktet: 11.11.20 kl: 11.

I tillegg til kommunikasjonen i butikk gjennomførte vi også medieplanlegging- og kjøp for lanseringskampanjen. For å sikre at vi fanget målgruppens oppmerksomhet, målrettet vi annonsene mot nærmiljøet i sosiale medier. Før åpning ønsket vi å vekke nysgjerrighet og maksimere besøk på åpningsdagen. Etter åpning ville vi bygge kjennskap og øke antall besøkende. Dette gjorde vi med plattformtilpassede videoannonser på Facebook, Instagram og Snapchat. For å aktivere målgruppen og la denne dele budskapet med andre potensielle kunder brukte vi både Audience Filter og Geofilter på Snapchat.

På tross av en kampanjeperiode som var kortere enn en arbeidsuke og et budsjett på nivå med et gjennomsnittlig låneavdrag, nådde kampanjen 100.000 unike brukere med en frekvens på over tre.

Selv om oppdraget ble gjennomført i hui og hast hadde vi det veldig gøy på veien. Vi lærte mye underveis og satte stor pris på å dele Veggie de Lucas glade budskap og å få lov til å bidra med å gjøre Grünerløkka enda grünere.

Casefilm