Markedsføring i nedgangstider
Støtvig Hotel
2020

Markedsføring i nedgangstider

Både etablert markedsføringsteori og praksis har vist at å kutte drastisk ned på markedsføring- og salgsaktiviteter i nedgangstider er en dårlig strategi. Derfor tok Støtvig Hotel, med hotelleier Stig Fische i tet, skikkelig sats med en gjenåpningskampanje i landets største aviser og på sosiale medier.

I disse koronatider ...

Fredag 13. mars 2020 besluttet ledelsen på Støtvig Hotell på Larkollen å følge norske myndigheters anbefalinger ved å stenge hotellet helt ned som et forbyggende tiltak for å begrense smittefaren for Covid 19-pandemien. 115 personer ble permittert på dagen og samtlige bookinger for flere måneder fremover måtte kanselleres. Bestillinger for sommeren og høsten 2020 framsto høyst usikkert både for privatmarkedet og for kurs og konferanse.

Det ble raskt bestemt at stengetiden skulle benyttes godt, til gjennomgang, evaluering  og forbedring av hele hotellkonseptet og til vedlikehold og oppussing, slik at hotellet skulle stå topp rustet til gjenåpning. Men når gjenåpningen kunne foretas, var høyst usikkert tidlig i mars måned.

Støtvig Hotel – Norges svar på The Hamptons

Lokomotivfører Fische ...

Fische, som er en handlingsdyktig mann, sa: «Jeg er ingen tilhenger av å koble fra lokomotivet når det begynner å bli bratt – så la oss være offensive og satse på at det igjen kommer bedre tider!»

Budskap og media

De sentrale budskap i kampanjen var at vi har benyttet tiden godt, at hotellet fremstår lekrere enn noen gang og at 120 motiverte medarbeidere venter på å ta deg godt i mot igjen  I tillegg slo vi fast at i tiden fremover vil reiseopplevelsene være kortreiste. Motiver, budskap og tekst kombinerte både salg og profilelementer.

Denne gangen valgte vi ikke å lage et helt eget magasin for Støtvig Hotel, men en «god gammeldags miks» av avisannonsering  med dobbeltsider i Aftenposten, VG og Dagens Næringsliv, og annonsering med filmsnutter, geostyring og tilgjengelige filtre på sosiale medier, facebook og instagram, samt oppdatert oppfølging på hotellets egen hjemmeside.

Etter noen ukers pusterom markedsførte vi Støtvig som destinasjon for bedriftsaktiviteter, som seminar og ledersamling. Annonsene ble fremvist på digitale boards på Aker Brygge og sosiale medier.

«Det er dumt å koble fra lokomotivet når det begynner å bli bratt»

Resultater

Torsdag 6. mai startet kampanjen og Støtvig Hotel kunne melde om fantastisk økning i salget dagene etter første annonse kom på trykk. Syv dager etter kampanjestart lå totalt innlagt nysalg på NOK 4.734 338,-!

På sosiale medier genererte vi 70 prosent dekning i målgruppen, en veldig fornøyelig pris per klikk, og over 1000 hyggelig tilbakemeldinger i kommentarfeltet. I tillegg lagde vi et Snapchat Geofilter som er tilgjengelig på hotellet, med en delingsrate på nesten 50 prosent!

Fire uker etter kampanjestart var bookingprosenten rundt 70 % for sommermånedene juni, juli og august. Ikke bare ble prosenten doblet i løpet av kampanjeperioden, men den oversteg normalen!

Som en ekstra bonus utover godt salg, fullt hotell og fornøyde gjester, har hotellet også opplevd positiv omtale og innslag både på tv, i lokale medier og i riksmedier. All pr er god pr er heter det, men aller best når den er positiv!