Markedsføring i nedgangtider
Støtvig Hotel
2020

Markedsføring i nedgangtider

Både etablert markedsføringsteori og praksis har vist at å kutte drastisk ned på markedsføring- og salgsaktiviteter i nedgangstider er en dårlig strategi. Derfor tok Støtvig Hotel, med hotelleier Stig Fische i tet, skikkelig sats med en gjenåpningskampanje i landets største aviser og på sosiale medier.

I disse koronatider ...

Fredag 13. mars 2020 besluttet ledelsen på Støtvig Hotell på Larkollen å følge norske myndigheters anbefalinger ved å stenge hotellet helt ned som et forbyggende tiltak for å begrense smittefaren for Covid 19-pandemien. 115 personer ble permittert på dagen og samtlige bookinger for flere måneder fremover måtte kanselleres. Bestillinger for sommeren og høsten 2020 framsto høyst usikkert både for privatmarkedet og for kurs og konferanse.

Det ble raskt bestemt at stengetiden skulle benyttes godt, til gjennomgang, evaluering  og forbedring av hele hotellkonseptet og til vedlikehold og oppussing, slik at hotellet skulle stå topp rustet til gjenåpning.  Men når gjenåpningen kunne foretas, var høyst usikkert tidlig i mars måned.

Lokomotivfører Fische ...

Fische, som er en handlingsdyktig mann, sa: «Jeg er ingen tilhenger av å koble fra lokomotivet når det begynner å bli bratt – så la oss være offensive og satse på at det igjen kommer bedre tider!»

I et effektivt og godt samarbeide mellom hotelleier, hotelledelse og reklamebyrå utarbeidet vi en markedsførings- og kommunikasjonspakke som tok høyde både for at hotellet skulle være stengt i lang tid, at vi snart skal åpne igjen og det glade budskap : Nå åpner vi!

Sent i april måned, og før kampanjen var ferdig utarbeidet, ga myndighetene klarsignal om at visse typer virksomheter kunne åpne opp igjen. Utfordringen var nå å få bookingen opp på nivået før koronaen slo til.

«Det er dumt å koble fra lokomotivet når det begynner å bli bratt»

Budskap og media

De sentrale budskap i kampanjen var at vi har benyttet tiden godt, at hotellet fremstår lekrere enn noen gang og at 120 motiverte medarbeidere venter på å ta deg godt i mot igjen  I tillegg slo vi fast at i tiden fremover vil reiseopplevelsene være kortreiste. Motiver, budskap og tekst kombinerte både salg og profilelementer.

Denne gangen valgte vi ikke å lage et helt eget magasin for Støtvig Hotel, men en «god gammeldags miks» av avisannonsering  med dobbeltsider i Aftenposten, VG og Dagens Næringsliv, og annonsering med filmsnutter, geostyring og tilgjengelige filtre på sosiale medier, facebook og instagram, samt oppdatert oppfølging på hotellets egen hjemmeside.

Resultater

Torsdag 6. mai gikk startet kampanjen og Støtvig Hotel kunne melde om fantastisk økning i salget dagene etter første annonse kom på trykk. Syv dager etter kampanjestart lå totalt innlagt nysalg på NOK 4.734 338,-!

På sosiale medier genererte vi omkring 70 prosent dekning i målgruppen, en veldig fornøyelig pris per klikk, og over 1000 hyggelig tilbakemeldinger i kommentarfeltet. I tillegg lagde vi et Snapchat Geofilter som er tilgjengelig på hotellet, som har en delingsrate på nesten 50 prosent!

Fire uker etter kampanjestart var bookingprosenten rundt 70 % for sommermånedene juni, juli og august. Ikke bare ble prosenten doblet i løpet av kampanjeperioden, men den oversteg normalen!