Nasjonalt påskefilter for Cevita
BAMA Dagligvare og Cevita
2021

Nasjonalt påskefilter for Cevita

Påske og appelsiner har en lang tradisjon her til lands – derfor var det naturlig å lage et nasjonalt påskefilter på Snapchat som minnet nordmenn på søte og saftige Cevita-appelsiner. 

I samarbeid med Cevita, Snapchat og Carat utviklet vi to filtere som skulle være tilgjengelige på påskens viktigste dag – nemlig påskeaften. Vi laget to forskjellige for å unngå annonsetretthet ved at målgruppen så det samme filteret flere ganger: et filter med mulighet for å dele en påskehilsen for den første delen av dagen, og et enklere filter som gikk på ettermiddagen og utover kvelden. 

Og det viste seg at det norske folk synes det var gøy med et påskefilter med appelsiner i sentrum! Filteret ble vist over 4 millioner ganger og nådde ca. 1,3 millioner unike snapchattere. Resultatene lå godt over benchmark, som ligger på 1,8–3,5 millioner visninger og mellom 700.000 og 1,1 millioner unike brukere. Delingsraten, eller share rate, lå på 13 %, som også er over benchmark, som vanligvis ligger på 5–10 %. Totalt ble filteret delt 160.000 ganger og den gjennomsnittlige skjermtiden var over 11 sekunder. Initiativet ble rett og slett så godt mottatt at påskefilteret nå blir et offisielt Snapchat-case. 

Med en delingsrate på 13 % og godt over 4 millioner visninger endte vi opp på en kostnad per tusen eksponering, eller CPM, på 14 kr, noe som er svært rimelig. Særlig med tanke på antall visninger og dekning som ble generert i løpet av 24 timer. I tillegg var det en stor bonus at bilder og videoer med filteret ble lagret på norske kameraruller over 30.000 ganger.