Sommerkampanje for Deli de Luca
Deli de Luca
2021

Sommerkampanje for Deli de Luca

Sommer, sol og italiensk mat – i samarbeid med Deli de Luca utviklet vi en større kampanje for å gi nordmenn en smak av Italia denne sommeren.

Vi i Mvh hadde, som sikkert flesteparten av Norges befolkning, kjent koronavinteren på kroppen og drømt oss bort til sol, sommer og en avslappende utenlandsferie. Det viste seg at vi alle drømte oss bort til Italia. Ideene begynte å flyte og vi tok med oss de varme tankene om Italia til Deli de Luca. Det viste seg at Deli de Luca savnet Italia også, så sammen brakte vi Italia til Norge.

Verdensmatentusiaster og staycation

Deli de Luca har for lengst etablert sin rolle som verdensmatentusiaster, og tilbyr matglade mennesker smakfull mat og drikke i byene og langs veiene i vårt langstrakte land. Det italienske kjøkkenet utgjorde allerede den største delen av Deli de Lucas eksisterende meny, og ble et ypperlig utgangspunkt for kampanjen. 

Takket være covid, lå det for de fleste an til nok en norgesferie. Vi fant fort ut at vi ønsket å bidra til å gjøre ferien litt ekstra hyggelig ved å gi kundene en god grunn til å ta turen innom Deli de Luca eller Esso i løpet av sommeren. Vi tenkte at siden vi ikke kommer oss til Italia, får vi bringe en liten del av Italia hit. 

Vi utviklet idé og konsept og kom fram til slagordet ”I sommer gir vi deg smaken av Italia”, som ble bærende for hele kampanjen. Til designprosessen hentet vi inspirasjon fra antikken og lot oss påvirke av romersk arkitektur og typografi, som fikk en viktig rolle i det visuelle uttrykket. Vi tok også utgangspunkt i en fargepalett som var basert på det italienske flagget, men i en litt lysere valør, slik at det ikke var noen tvil om at det var italiensk-inspirert sommer som gjaldt på Deli de Luca og Esso i sommer! 

Smaken av Italia

Menyen ble også behørig tilpasset kampanjen. Italienske slagere som pizza, calzone og Deli’s Kitchens egne Panna Cotta var allerede i sortimentet, mens sorbet var en velsmakende nyhet. Andre storselgere fikk en italiensk vri, som pølser og loaded fries med trøffelmajones og parmesan. Når det kommer til drikke, var det ingenting som passet bedre enn et ekstra godt tilbud på San Pellegrino.

Kampanjen ble tatt ut i forskjellige kanaler og vi lagde butikkmateriell, radiospotter og et stort og fristende annonsebatteri til Facebook, Instagram og Snapchat.

I tillegg ønsket vi å underholde også etter besøket, og utviklet derfor en quiz-podcast i samarbeid med foredragsholder Pellegrino Riccardi, som kunne by på spennende konkurranse i bilen for både store og små. Den kan du lese mer om her.

I og med at kampanjen var en ydmyk hyllest til italiensk mat og kultur tok vi også kontakt med den italienske ambassadøren og inviterte han til å hilse på noen av Deli de Lucas ansatte. Ambassadøren takket ja og vi tok han med til Deli de Luca i Ryenkrysset der han også fikk prøve flere av de spennende rettene på den italienske sommermenyen. 

Det italienske sommertemaet slo an både hos kunder og ansatte – Deli de Luca kunne rapportere om svært fornøyde ansatte som synes at kampanjen var gøy å være en del av, og salget var det ingen som klagde på. 

A presto!