Naturlig brødposedesign med Bakehuset og DNT
Bakehuset
2017

Naturlig brødposedesign med Bakehuset og DNT

Et sunt kosthold og fysisk aktivitet går hånd i hånd. Derfor var det naturlig for Bakehuset å starte et prosjekt i samarbeid med Den Norske Turistforening og Møllerens når brødserien Naturlig Sunt skulle relanseres. Derfor var det også naturlig for oss å la naturen inspirere designprosessen.

Et høyt innhold av fullkorn og fiber i vårt daglige kosthold er bra for kroppen. For god helse anbefales det også å kombinere et sunt og variert kosthold med fysisk aktivitet. Den Norske Turistforening bidrar med inspirasjon og motivasjon til turer og fysisk aktivitet, hvor matpakken er en helt naturlig del. Bakehuset bidrar med brød som er fiberrike og grove eller ekstra grove, og inneholder lite fett, sukker og salt. Sammen skal de to aktørene gjøre brødene i Naturlig Sunt-serien til et naturlig valg for gode og næringsrike matpakker.

Vår jobb var å utvikle et brødposedesign som bringer naturen inn i butikken og en reklamekampanje som bringer brødene ut i naturen.

Vi vurderte fort at Norges fantastiske natur måtte prege designet. En natur som er vill og mystisk, men samtidig kjent og trygg. En natur som tar oss høyt og lavt, fra fjell til sjø, fra nord til sør. Resultatet ble brødposer med naturbilder uten rammer, som "sprenger" formatet og visker ut skillet mellom butikk og natur.

Bildemaneren kan kalles ærlig nasjonalromantisk. Sol og blå himmel viker vei for regntunge skyer, tåkevær og sesongvariasjoner, uten at det blir for mørkt. I kombinasjon med foto på brødposen, et lite brukt virkemiddel i brødhyllen, blir Naturlig Sunt en iøynefallende produktserier som "popper" i brødhylla.